• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Capestone Capestone-1144x350 2025Enreach Enreach2025-10 2025Businesscom 2025yeastar

Wie in januari begint, loopt al drie maanden achter

25-11-2025
SPRKL-Marketing-Dominique-4
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

November en december. De maanden waarin iedereen tegelijk druk is. Campagnes moeten nog live, klanten willen “voor het einde van het jaar” iets afronden en intern lopen de laatste projecten tegen de deadline aan. En precies dan komt er dat ene onderwerp op tafel: de plannen voor volgend jaar.

SPRKL-Marketing-Dominique-4Ik zie het elk jaar gebeuren. Marketingteams die vol goede bedoelingen zeggen: “We pakken het in januari goed op.” Maar als januari komt, is het weer druk. Targets, beurzen, nieuwe projecten. En voor je het weet, is Q1 voorbij. Zonder plan, zonder focus en met het gevoel dat je alweer achterloopt.

De illusie van later

In de IT- en Telecombranche is haast standaard geworden. Alles moet snel, liefst gisteren. Daardoor verschuift wat belangrijk is – zoals strategie, planning en creatie – steeds naar de achtergrond.

Marketingplanning hoort bij de fundering van je jaar, maar wordt vaak pas gedaan als het huis al gebouwd is. Dan voelt alles als brandjes blussen in plaats van bouwen aan groei.

En dat is zonde. Want wie pas in januari start, begint niet met een voorsprong, maar met inhalen.

Ritme geeft rust

De beste marketingplannen ontstaan niet in de waan van de dag, maar in rust. Een goede jaarkalender geeft overzicht. Je weet wat er komt, welke thema’s belangrijk zijn, wanneer beurzen spelen, en hoe campagnes op elkaar aansluiten.

Het klinkt simpel, maar ik zie vaak het tegenovergestelde. Losse posts, ad-hoc acties, campagnes zonder samenhang. En aan het eind van het jaar de conclusie: “We hebben veel gedaan, maar wat heeft het opgeleverd?”

Een jaarkalender is niet saai – het is vrijheid met richting. Het geeft structuur zodat je ruimte hebt om creatief te zijn.

Begin bij de boodschap, niet bij het budget

Nog iets wat ik vaak hoor in deze maanden: “We moeten ons marketingbudget voor volgend jaar vaststellen.” Prima natuurlijk, maar het begint niet met geld. Het begint met keuzes.

Wat wil je volgend jaar bereiken? Meer zichtbaarheid, meer leads, meer binding met klanten? Pas als dat helder is, kun je bepalen wat daarvoor nodig is.

Een budget zonder plan is gewoon een getal op papier.

De kracht van vooruitdenken

Bedrijven die nu al bezig zijn met hun plannen voor 2026, hebben straks een enorme voorsprong. Niet omdat ze meer budget hebben, maar omdat ze klaar zijn voor kansen. Ze weten welke thema’s gaan spelen, welke campagnes ze willen draaien en hoe hun merk volgend jaar zichtbaar blijft.

En misschien nog belangrijker: ze hebben rust.

Geen paniek in februari omdat de funnel nog leeg is. Geen stress omdat er “snel iets op LinkedIn moet”. Geen losse flarden, maar een verhaal met richting.

Voorsprong begint met vooruitkijken

Het voelt misschien vroeg om nu al over volgend jaar na te denken. Maar dat is precies de reden waarom het wél moet. Wie in januari pas begint, loopt al drie maanden achter.

Dus: trek ergens dit najaar een uurtje uit. Zet je telefoon op stil. En denk niet na over wat je volgend jaar móet doen, maar over waar je naartoe wilt.

Want marketing draait niet om meer doen, maar om beter kiezen. En kiezen lukt alleen als je op tijd begint.

 

Dominique Bockmeulen

Chief SP*RKL / Directeur @ SP*RKL Marketing ✨

Tags: column

GerelateerdeBerichten

Ronald Otto

Column Ronald Otto: Soeverein met Open Source

2025/11/13
Portret Lieke Lamb_2016

Felicitaties vanaf het kerkhof

2025/11/06

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

IT Infra 2025: kennis, inspiratie en netwerken

26-11-2025 - 17:00

Cloud Expo – Houten

03-12-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon